Het onderzoeksinstrument WereldspelBij wereldspel(materiaal) denk ik al snel aan gekleurde houten blokken, daken, hekken, bankjes, dieren en mensen, spelmateriaal wat in de catalogussen van schoolleveranciers staat en ook op veel scholen aanwezig is. Van dat materiaal waar op school wel mee gespeeld wordt, maar waar een kind thuis niet zo snel naar zal pakken. Het woord wereldspel wordt ook gebruikt als aanduiding voor een onderzoeksinstrument. Dit onderzoeksinstrument wordt in het onderwijs gebruikt om onder andere niet talige kinderen of faalangstige kinderen al vroeg te kunnen onderzoeken. Het wereldspel wat als onderzoeksinstrument wordt gebruikt, bevat alleen blokken waarmee je een dorp kunt bouwen. Toch bedoel ik in deze post iets anders.

 

 

klein wereldspelHet wereldspel wat ik bedoel is meer afgeleid van het  ‘Small world play’,  miniatuur speelwerelden  over allerlei onderwerpen waar kinderen symbolisch mee kunnen spelen. Afhankelijk van hoe ervaren het kind is met het klein wereldspel bouw jij of je kind de speelwereld op. Doordat er een opbouw in het spel zit van bouwen en daarna een spelverhaal spelen, is dit spel heel veelzijdig en rijk. Je kind leert heel veel van dit spel.   De foto’s bij dit artikel geven je vast een beeld van de mogelijkheden qua materialen en speelfiguren.

Tijdens het bouwen ontwikkelt je kind oplossingsgerichte vaardigheden en tijdens het spelen is hij bezig met spraak en luistervaardigheden, inleving, beurtrol en samenspelen. Omdat het wereldspel vaak op een relatief klein spelgebied en met kleine onderdelen wordt gespeeld, oefent je kind voortdurend zijn motorische vaardigheden. Ook plannen en het bedenken van creatieve oplossingen komt bij deze spelvorm veel aan de orde.
Wat je kind bouwt en speelt geeft ook iets aan, namelijk hoe hij dingen ziet. Als je naar je spelende kind kijkt, kun je goed zien wat hij al weet over dit onderwerp en hoe hij dit onderwerp beleeft en ermee omgaat. Ook het bouwen geeft je veel informatie, bijvoorbeeld, valt het bouwwerk steeds om, of weet je kind al hoe hij iets stevig moet bouwen?  Interessant om te weten!

Klein wereldspelBij het klein wereldspel wordt er ook vaak gebruik gemaakt van sensopathische materialen als spelondergrond, je zou dit spel kunnen zien als een vervolg op het sensopathische spel of als een mengvorm tussen het sensopathische, het symbolische  en het constructieve spel.  Doordat dit spel kenmerken heeft van verschillende spelvormen is het ook heel geschikt voor samenspel; ook kinderen die niet even ver ontwikkeld zijn in het spel, kunnen toch samen spelen. Voor ieder kind bevat dit spel aantrekkelijke aspecten. Deze spelvorm zou bijvoorbeeld goed kunnen werken voor broertjes en zusjes.
Het symbolische spel met poppetjes en diertjes is afstandelijker dan het zelf spelen van een rol (bijvoorbeeld dokter spelen) waardoor kinderen niet zo snel emotioneel geraakt worden door het spel. Het is een vrij veilig spel en is daardoor ook voor veel kinderen geschikt. Aan de andere kant is er wel een zeker inlevingsvermogen nodig, wat voor jonge kinderen nog moeilijk kan zijn, zelf doen alsof is makkelijker dan een popje laten doen alsof. De jongere kinderen kunnen wellicht een eenvoudigere rol nemen, zoals de rol van een baby of een dier.

En nu even praktisch, stel je wilt dit spel gaan spelen met je kind, wat is er handig?

Als eerste qua materiaal, met het klein wereldspel is er heel veel mogelijk, bij dit artikel staan al wel wat voorbeeldfoto’s, maar ook als je zoekt op ‘small world play’ kom je heel veel ideeën tegen. Het komt er meestal op neer dat je een ondergrond maakt van papier of een sensopathisch materiaal en hierop verder bouwt met bijvoorbeeld blokken. Als laatste voeg je speelfiguren toe.  Kies wel voor materialen waar je je prettig bij voelt, als je de speelwereld in het zand laat bouwen zal er heus ook wel eens iets uit de bak vallen. Probeer ervoor te zorgen het spelmoment voor je kind en voor jou leuk is, zonder dat je je druk hoeft te maken over bijvoorbeeld de enorme rommel. Het is voor je kind vaak wel het leukst en leerzaamst om de materialen regelmatig af te wisselen.

Daag je kind uit, met interessante materialen, maar ook met bouwmoeilijkheden zoals een ongelijke ondergrond.
Help, zeker de eerste keren, je kind om de speelwereld te organiseren, helpt het kind met bouwen, maar help hem ook om het spel toegankelijk te houden, vertel bijvoorbeeld aan je kind aan waar hij de materialen, die hij op dat moment niet gebruikt, kan leggen.
Praat met het kind over wat hij gemaakt heeft, gebruik daarbij de woorden die bij de speelwereld horen, zoals garage, berg, hut, strand enz

Nog even over de speelfiguren, je kunt hiervoor Duplo of Fisher-Price dieren en poppetjes gebruiken, maar ook Playmobil (1,2,3). Duplo, Fisher-Price  en Playmobil zijn eigenlijk ook voorbeelden van het klein wereldspel, maar door het klein wereldspel zelf te maken, daag je je kind veel meer uit en kun je het spel ook meer naar je hand zetten. Kinderen zijn bij het zelf opgebouwde klein wereldspel vaak ook meer en langer betrokken dan bij het spelen met LEGO of Playmobil.

Ook andere plastic of houten figuren zijn leuk om te gebruiken in dit spel, bijvoorbeeld Schleich of Ostheimer (hoewel deze wel duur zijn). Eenvoudige (goedkope) figuren werken vaak net zo goed als de dure varianten.

Tijdens het schrijven van dit artikel kwam ik een aantal leuke suggesties voor speelfiguren tegen die ik graag met je wil delen:

  • Playmobil verkoopt via hun Direct Service kleine thematische setjes voor een vriendelijke prijs.
  • Erg leuk zijn de Toobs met thematische speelfiguren van het merk Safari Ltd. In Nederland helaas wel moeilijk te krijgen. Lekmer heeft een set te koop en verder zijn ze ook te koop via Ebay.
  • Lobbes heeft diverse setjes met speelfiguren, je vindt ze hier.

Klein wereldspel

Deel dit artikel:
Facebook Twitter Plusone Pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Post Navigation