Nog een paar weken en de speelgoedboeken van de grote ketens liggen alweer in de brievenbus. Wat kunnen we dit jaar verwachten?

Twee trends in speelgoed springen eruit: Zowat alle grote merken proberen op één of andere manier de iPad/iPod in hun aanbod te integreren. Maar ook het fenomeen ‘nostalgie’ zet zich verder door. 

Opdeling meisjes/jongens sterker dan ooit

Vanaf heel prille leeftijd spelen fabrikanten daar volop op in. Ondanks het feit dat meisjes soms ook graag met zogenaamd jongensspeelgoed aan de slag gaan. En omgekeerd.

Vaste waarden gaan back to the roots 

trends in speelgoed De klassiekers onder de spellen, de miniatuurautootjes, de poppen, enz.. zetten de trend ‘back to basics’ onverminderd voort. Playmobil bijvoorbeeld speelt in op het westernthema op exact dezelfde manier als 30 tot 35 jaar geleden.

Nostalgie is troef met bijvoorbeeld imitatiespeelgoed (keukentjes, doe-het-zelf-ateliers, enz…). Ook oerklassieke thema’s zoals het door Studio 100 weer tot leven gewekte Maja de bij krijgt volop aandacht.

De filmindustrie blijft een belangrijke motor 

De invloed van de filmindustrie blijft erg belangrijk. Niet alleen films die op stapel staan maar ook sequels zoals Ice Age 4 en 3D versies van klassiekers zoals Star Wars, blijven een belangrijke inspiratiebron voor speelgoed.

i-Games zijn de toekomst

De technologie is niet weg te slaan. Spinmaster komt met spellen voor iPad, Jumbo brengt Ganzenbord en Stratego op iPad, enz…
VTech kiest voor een andere strategie: steeds meer applicaties op de computers voor kinderen. Vooral van Storio 2.0 die in het najaar op de markt komt, wordt hier bijzonder veel verwacht en daarnaast ook van een kidscomputer met touch screen.

Meisjesharten veroveren

trends in speelgoed LEGO pakt met  LEGO – Friends voor het eerst uit met een exclusieve meisjeslijn. Het vorig jaar op de markt gebrachte Lalaloopsy zit met een totaal ander soort poppetjes. Barbie mikt dit jaar volop op het fenomeen mode en catwalk met poppen waarbij meisjes zelf kleren kunnen ontwerpen, modeshows organiseren, enzovoort.

 

 

 

 

 

 

 

Avontuur staat voorop bij de jongens 

In het jongensspeelgoed probeert Hasbro de populariteit van de Beyblades verder uit te buiten. Ook hier weer erg veel aandacht voor de klassieke thema’s: auto’s in allerlei vormen, ballen die in auto’s veranderen (Ballistiks van Hot Wheels), piraten, Transformers, en heel veel aandacht voor telegeleide helikopters en vliegtuigen met ingebouwde camera (Silverlit).

Speelgoedfabrikanten steken duidelijk een tandje bij om de crisis het hoofd te bieden. Ze mikken op kwaliteit en speelwaarde om ervoor te zorgen dat ouders niet knippen in het budget voor speelgoed.

via Nieuwste trends in speelgoed – Speelgoed – Zappybaby.

Deel dit artikel:
Facebook Twitter Plusone Pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Post Navigation