Een kind speelt jarenlang symbolisch spel, maar speelt niet jarenlang hetzelfde. Het eenvoudige spel van een dreumes van anderhalf lijkt nauwelijks op het urenlange rollenspel van een oudere kleuter; aandacht voor de ontwikkeling van het symbolische spel.

 

 

 

 

Vanaf 18 maanden ontwikkelen kinderen symbolisch spel. Kinderen gaan losse eenvoudige handelingen van volwassenen nadoen. Telefoneren, vegen, net doen alsof je uit een kopje drinkt, veel kinderen vinden het prachtig. Deze ontwikkeling hangt samen met het ik-besef wat een kind rond deze leeftijd krijgt, ook is hun taal nu voldoende ontwikkeld om korte scripts te kunnen spelen. Ze beseffen dat ze iemand anders zijn dan papa of mama, maar dat ze wel dingen die zij doen na kunnen doen. Hierdoor voelen veel kinderen zich groot of hebben ze het gevoel ‘goed’ bezig te zijn.
Wat de kinderen spelen is gerelateerd aan hun eigen beleving en er wordt gespeeld met levensechte objecten. Deze levensechte materialen zijn bij voorkeur inderdaad de echte spullen. Hoe mooi de speelgoed versies van stofzuigers, koffiezetapparaten, ed. ook zijn, de echte versie vinden bijna alle kinderen mooier. Ook helpt het echte materiaal jonge kinderen om symbolisch te gaan spelen. Zo kan het voor sommige kinderen erg moeilijk zijn om te bedenken dat die kleine felroze stofzuiger hetzelfde moet voorstellen als de grote zwarte stofzuiger van papa en mama.

Tussen de 2 en 2 en half jaar verandert het symbolische spel van het kind. De handelingen die het kind verricht doet hij niet meer allemaal zelf, maar ook de pop of beer kan nu thee drinken, bellen, enz. Kinderen gaan tijdens het spelen tegen de pop praten (objectsubstitutie). Wat er gespeeld wordt is een projectie van gebeurtenissen en gevoelens. Het hoeft dus niet meer (helemaal) echt gebeurd te zijn wat het kind speelt.

 

Kleuters gaan meer met elkaar spelen, zij zijn door de objectsubstitutie en de grote taalvaardigheid in staat om meer rollen te bedenken en verhalen uit te spelen. Ook is er minder behoefte aan echte materialen, een blokje kan nu ook dienst doen als stoel, zeepje,  telefoon, enz.

Het hoogtepunt van het symbolische spel ligt tussen de 5 en 6 jaar. Het spel is dan heel gericht op elkaar en met elkaar een verhaal verzinnen en spelen. Na de kleuterperiode komt er meer aandacht voor realistisch spel,
het hanteren van de regels gaat overheersen (regelspel).

 

 

Deel dit artikel:
Facebook Twitter Plusone Pinterest

One Thought on “Ontwikkeling van het symbolische spel

  1. Goed artikel, waarbij door de regels heen te lezen is dat je een achtergrond en kunde hebt in deze materie. Wij blijven je artikelen volgen, Sharon.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Post Navigation