waterspelletjes
Met dit prachtige zomerweer een artikel van Speel-wijzer.
Neem vier kinderen en twee volwassenen. Zet ze samen op een zonnige namiddag, presenteer hen twee emmers boordevol water en stel de vraag ‘wel, wat gaan we ermee doen?’
Leun dan achterover en laat de suggesties op je afkomen: de emmer over je hoofd gieten? Ons wassen? Een dorstige koe water geven? De planten? Een brand blussen? De emmer leegdrinken? Vrij snel zal er iemand met een grandioos idee op de proppen komen: we gaan waterspelletjes spelen!

 

waterspelletjes

Wat heb je nodig voor échte waterfun? Niet veel: emmers water, stoelen, plastic bekertjes, dweil of spons, een handdoek, waterteil, waterpistolen of spuitjes, ballonnen, een zonnige middag en een bende kinderen en/of volwassenen die zin hebben om te spelen.

Flessen vullen (mond of handdoek)

Benodigdheden: Twee emmers water, twee petflessen, twee handdoeken
Spelregels: Twee teams krijgen elk een emmer met water. Deze wordt aan de startlijn geplaatst. Aan de overkant komt een lege petfles. In elk team neemt één iemand water in zijn mond en sprint dan langs een hindernissenparcours naar de petfles. Na het vullen van de fles loopt hij terug naar de groep en tikt een teamlid aan. Deze mag dan vertrekken. Het team die het eerste de petfles vol heeft, wint. Je kan ook een variant uitproberen met een handdoek. Drenk de handdoek in de emmer water, sla hem rond je nek, ren langs het parcours naar de overkant en wring de handdoek uit in een kleine emmer.

Natte Bertha

Benodigdheden:Twee emmers water, plastic bekertjes
Spelregels: Een tikker gaat midden in het speelveld staan. De andere deelnemers moeten van de ene naar de andere kant rennen. De tikker probeert een beker water in hun gezicht te gooien. Kinderen die getikt zijn, pakken zelf ook een plastic bekertje met water en gaan helpen om de rest te tikken.

Waterstoelen

Benodigdheden: Twee emmers water, stoelen, ballonnen
Spelregels: Zet zoveel stoelen als leden van de groep achter elkaar op een rij. Op elke stoel ligt een ballon gevuld met water. Op het fluitsignaal mogen de eerste leden van de groep vertrekken. Ze zitten op de stoel en proberen de ballon stuk te maken zonder hun handen te gebruiken. Als dat lukt, mag de volgende vertrekken. Het team dat als eerste op alle stoelen zit, wint.

Siamese tweeling

Benodigdheden: Twee emmers water, ballonnen
Spelregels: Twee teamleden nemen een ballon tussen hun buiken en leggen een hindernissenparcours af. Als de ballon ontploft, moeten ze een nieuwe halen en opnieuw beginnen. Wanneer het team klaar is, mag de volgende tweeling starten. De groep met het minste ballonnen stuk, wint.

Liedjes gorgelen

Benodigdheden: Twee emmers water
Spelregels: Eén groep gorgelt een liedje met een beetje water in hun mond. De andere groep moet binnen de minuut raden welk liedje het is. Elk goed antwoord levert een punt op.

Tienbal met natte dweil of spons

Benodigdheden: Twee emmers water, dweil of spons
Spelregels: Spelers gooien een natte dweil/spons tien keer door naar hun eigen groep. De andere groep probeert dit te verhinderen. De dweil of spons mag niet op de grond vallen of in handen komen van de tegenstander. Maar ze mag niet uit de handen worden getrokken.

Spons of dweil estafette

Benodigdheden: Twee emmers water, dweil of spons, een lege teil
Spelregels: Twee teams staan in een rij naast elkaar met telkens twee meter tussen elke speler. De eerste speler vult een spons met water in de emmer, gooit hem naar de volgende speler, die gooit de spons weer verder. Als de spons bij de teil komt, wordt deze uitgeknepen. Wie als eerste de teil vult, wint.

Waterestafette

Benodigdheden: Twee kleine emmers water
Spelregels: Twee teams staan achter elkaar in een rij. De eerste in de rij start met een tot aan de rand gevuld emmertje dat van voor naar achter wordt doorgegeven in een poging om zo weinig mogelijk te morsen. De laatste speler loopt met de emmer terug naar voren en start de tweede ronde. Bij elke nieuwe ronde bepaalt de spelleider op welke manier het emmertje doorgegeven wordt: zijwaarts, door de benen, over het hoofd… Na een aantal ronden wint de ploeg met de meest volle emmer.

Zinkend vlot

Benodigdheden: Waterteil, stukje piepschuim of plastic dat als een vlot blijft drijven op het water, kiezels of andere kleine steentjes.
Spelregels: Laat het vlotje drijven op het water. De spelers krijgen een gelijk aantal steentjes. Om beurt leggen ze een steentje op het vlot tot het zinkt. De persoon die het laatste steentje legt dat een schipbreuk veroorzaakt, krijgt de hele lading steentjes. Wie als eerste al zijn steentjes kwijt is, wint.

Waterstratego

Benodigdheden: Drie emmers water, supersoakers, bos, waterverf, gekleurde bonnetjes.
Spelregels: Verdeel de spelers in drie teams en laat hen in drie uithoeken van het bos een kamp bouwen. Elke speler krijgt een supersoaker of een waterspuitje gevuld met waterverf van zijn of haar kampkleur: geel, rood en blauw. Elke speler krijgt ook een gekleurd bonnetje (leven). Wie een andere speler raakt met zijn pistool, krijgt zijn of haar leven… Maar gele spelers mogen enkel rode spelers raken, rode enkel blauwe en blauwe enkel gele. Wie een leventje verliest moet een ander halen in zijn of haar eigen kamp. Het team dat na een uur de meeste levens wist te verzamelen, wint.

 

via Twee emmertjes water dragen? |.

waterspelletjes

 

Deel dit artikel:
Facebook Twitter Plusone Pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Post Navigation