peuter wil niet alleen spelenNaast alle berichtjes die ik plaats, is het ook mogelijk om mij vragen te stellen over spelen. Zo kreeg ik nog niet zo lang geleden een vraag over een jongetje van 3 die moeite heeft met zelfstandig spelen.

 

 

 

Hieronder kun je de uitgebreide mailwisseling lezen, die ik had met een moeder van 2 kinderen.

 

Beste,

peuter wil niet alleen spelenVia deze weg wil ik een vraag stellen over het speelgedrag van mijn zoontje van 3 jaar.

Merendeel van de dag wilt hij niet spelen. Ik stel bijvoorbeeld voor om samen te kleuren, met de auto’s te spelen, te dansen, een treinbaan te maken maar de standaard reactie is dat wil ik niet/dat vind ik niet leuk/dat kan ik niet. Wanneer ik beslis samen te kleuren dan gaat hij wel mee maar na 1 streep gezet te hebben kan hij het niet meer en moet mama het doen.

Mijn voornaamste vraag is of ik verkeerde dingen aanbiedt om mee te spelen en zo ja, wat zou dan beter kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Hallo,

Wat leuk dat je mijn site gevonden hebt! Je vraag is heel herkenbaar, veel mensen hebben dit met hun peuter.
Toch kan ik hiervoor geen kant en klare oplossing geven, want er kunnen meerdere redenen zijn waarom je zoontje niet lekker zelf wil gaan spelen.
Misschien is je kindje wat uitgekeken op het speelgoed. Heeft hij dit al lang om mee te spelen? Het materiaal wat je beschrijft klinkt leuk en passend voor zijn leeftijd, maar soms is het goed weer even wat anders neer te zetten. Dit hoeft geen nieuw materiaal te zijn, maar zet eens wat speelgoed weg en haal het later weer tevoorschijn. Voor je kind is het dan weer helemaal nieuw en interessant. Zorg er ook voor dat er niet teveel speelgoed is om mee te spelen, veel kinderen vinden het moeilijk om te kiezen en spelen dan met alles heel kort of spelen helemaal niet meer.
Het kan zijn dat hij gewend is dat jij veel met hem meespeelt. Aan samen spelen zitten heel veel voordelen, maar het kan er ook voor zorgen dat hij niet makkelijk meer zelf speelt. Mocht je het gevoel hebben dat dit de oorzaak kan zijn, laat het me weten, ik heb nog wel wat tips voor je om je zoontje wat meer zelfstandig te laten spelen.
Andersom kan ook, dat je kindje wat stimulans nodig heeft om tot spel te komen, maar als ik je verhaal zo lees, stimuleer je hem zeker.
Als hij aangeeft dat het spel te moeilijk is, is het misschien goed om hem sensopathisch te laten spelen. Bij sensopathisch spel is er geen goed of fout, je kind kan niets verkeerd doen. Daarnaast vinden veel kinderen dit spel heel interessant. Vul eens een bak met ongekookte rijst of macaroni en laat je kind hier mee spelen. Waarschijnlijk zal dit gekke materiaal hem wel zo nieuwsgierig maken dat hij eens wil voelen, er met zijn handen in wil graven, enz. Dit spel kun je uitbreiden met auto’s (een graafmachine en een kiepwagen bijvoorbeeld) of lepels en bakjes.
Op mijn site zijn veel voorbeelden van sensopathisch spel te vinden. Ik heb er ook een boek over geschreven.  (Er zit vast wel een voorbeeld bij wat bij jou en je kindje past)
Puur ingaand op je vraag, het materiaal wat je aanbied lijkt me goed, maar als het toch niet werkt zou je eens sensopathisch spel kunnen proberen. Niet alle jongens houden van het creatieve spel zoals het kleuren. Omstreeks het derde jaar krijgt een kind ook meer besef van zijn omgeving. Het wereldje wordt groter, hierdoor kunnen ze toe zijn aan nieuw speelgoed, maar kunnen ze bijvoorbeeld ook opeens besluiten dat dansen en kleuren toch meer voor meisjes is. (vaak hebben ze dit dan wel ergens gehoord of gezien)
Sensomotorisch spel (bewegen) is vaak wel iets wat jonge kinderen en zeker jongens aanspreekt. Lekker naar een speeltuin, fietsen enz. Of maak zolang het nog geen lekker weer is binnen een tentje met een kleed en de tuinstoelkussens… Een (zachte) bal is vaak ook leuk.
Qua leeftijd zal hij waarschijnlijk meer geïnteresseerd zijn in groot speelgoed dan in klein materiaal. Misschien kun je eens iets lenen bij een speel-o-theek?
Ik ben benieuwd of je iets met dit antwoord kan en mocht je nog vragen hebben dan lees ik die graag!
Met vriendelijke groet,
Beste Sharon,
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
 
Sensopatisch spel lijkt inderdaad wel iets wat hij leuk kan vinden. En ik heb ook een dochtertje van twee die automatisch met alles meedoet en dat kan dan ook. Het is in ieder geval iets wat we goed samen kunnen doen.
 
Qua teveel speelgoed… tsja. Hij scheelt maar een jaar met zijn zusje dus we hebben veel speelgoed in huis wat in dezelfde leeftijdscategorie ligt. Misschien is het teveel? Nog nooit beseft dat ze ook teveel kunnen hebben trouwens. Wat zou je daarin aanraden? 
 
Hij is zeker gewend dat ik meespeel. Vanaf de geboorte doen we veel samen omdat ik dat altijd zo leuk vond en vind. Het is inderdaad alleen ondertussen zo dat ik bijna met alles mee moet doen. Behalve van de glijbaan afgaan en fietsen op het speelplein. Dat kan hij al heeeeel goed zelf. Maar tips daarin zou ik zeker op prijs stellen. 
 
Zodra het beter weer is zal het ook wel makkelijker zijn. Hij kan bijvoorbeeld wel een half uur op zijn buik in de zandbak liggen en met zijn kraan spelen. Een zandbak binnen is alleen ook weer zowat… Hij is goed in wilde spelletjes, tikkertje, verstoppertje, paardje rijden, een tunnel van mama maken en dergelijke. Alleen alles is met mama. Een tent in de woonkamer bouwen doe ik ook wel eens, grote dekens over de tafel heen met een ingang en dat is dan super. Dan zet hij al zijn speelgoed erin en dan…. is ie klaar! Of mama moet ermee in komen. 
 
In ieder geval alvast bedankt! Ik kan er zeker al wat mee.
 
Met vriendelijke groet,

Hallo,

Leuk om over jullie situatie te lezen, het klinkt heel gezellig, maar inderdaad voor jezelf niet helemaal praktisch dat jij mee moet doen en daardoor niet gemakkelijk zelf even iets kunt doen.

Qua speelgoed denk ik inderdaad dat het een beetje teveel is. Een beetje afhankelijk van het speelgoed (met een trommel spelen ze meestal wat korter als met Smartmax) zou ik voor 10 tot 12 stukken speelgoed ‘op de pak’ gaan. (Normaal zelfs nog minder, maar ze zijn met z’n tweeën)

Dit zal voor je kinderen even wennen zijn en niet direct ertoe leiden dat ze ook lekker gaan spelen. Wat helpt is om te werken met een voorbereide spelomgeving.
Zet (de avond van tevoren) iets klaar voor de kinderen wat hen aanspreekt en zal uitdagen om te gaan spelen. Dit vraagt wat creativiteit maar helpt hen vaak enorm om zelfstandig aan de slag te gaan. Tape bijvoorbeeld met schilderstape/afplakband eens wat wegen op de grond (het kan ook zelfs op een bank of poef) en zet er de bak met auto’s bij (na een dag de tape wel weghalen anders lukt het niet meer goed).
Of zet wat knuffels/poppen aan tafel met een mandje met etenswaren (en het keukentje in de buurt).

Je kunt dit zo gek maken als je zelf wilt, je zou bijvoorbeeld ook met gekleurde rijst een landschap kunnen maken waarin de dino’s kunnen spelen, maar de kinderen zijn al snel gewend aan zulke dingen en zullen dit dan steeds gaan verwachten…
Je kunt ook werken vanuit een boek, dat je bijvoorbeeld voorleest over een kindje wat naar het ziekenhuis moet en vervolgens wat wc papier (als verband) geeft waarmee ze de knuffels en poppen kunnen verbinden.
Of bouw iets moois/geks en maak er een foto of tekeningetje van om de kinderen te stimuleren dit ook te proberen. (Smartmax plakt bijvoorbeeld ook aan de verwarming)

Op deze manier stimuleer je ze niet alleen om te gaan spelen, maar ook om dit zelfstandig(er) te doen. Als je wil dat ze meer zelfstandig spelen kun je ze op gang helpen met het spel, (niet alles is van te voren klaar te zetten) zo kun je vertellen (liever nog voordoen) wat je spelidee is en het met ze gaan doen. Heb je even met ze meegedaan, zeg dan duidelijk dat ze zelf even verder spelen en dat jij even iets anders gaat doen. Ga in het begin dan ook echt even iets doen (5 minuten, even de vaatwasser leegruimen oid) zodat ze ook zien dat jij even niet beschikbaar bent. Mochten ze dit moeilijk vinden kun je ook een kookwekker zetten. Zolang de wekker nog niet is gegaan speel je even zelf. Gaat de wekker af? Dan komt mama weer lekker meedoen! Je kunt de tijd die je niet meedoet langzaam uitbreiden.

Overigens is het wel heel goed dat je zo meespeelt. Het is inderdaad heerlijk om je kinderen te zien genieten en op deze manier tijd met hen door te brengen. Ze leren hier ook veel van, zo krijgen ze door jou nieuwe spelideeën en leren ze ook al spelende veel taal. Jij hebt zo ook de mogelijkheid om ze (ongemerkt) veel op sociaal gebied te leren. Mijn compliment! Lang niet iedere ouder neemt de tijd om met de kinderen mee te spelen.

Succes!

Na een aantal weken gaf deze moeder nog een reactie hoe de situatie toen was:
De tips hebben zeker geholpen. 
Vooral de tijdwekker ben ik ze nu aan het leren. Het kost vooral de jongste moeite om haar hier aan te houden. De oudste kan zich, als hij zich erbij neergelegd heeft, wel beter spelen. Maar er zit natuurlijk ook een jaar verschil tussen die twee. Ik heb het speelgoed verminderd en dit lijkt inderdaad beter te werken. Alsof, vooral de oudste, hij het opnieuw ontdekt heeft.
 
Ik merk ook dat het met grenzen te maken heeft. Vooral mijn zoontje zocht/zoekt zijn aandacht veel bij mij en opmerkingen als ‘mama, ik kan het niet hoor’ zijn een feilloos middel om die aandacht te krijgen. Dus door me meer op hun te focussen op bepaalde momenten en andere momenten de wekker te gebruiken weet hij beter waar hij aan toe is.
.
Deel dit artikel:
Facebook Twitter Plusone Pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Post Navigation