Onderstaand artikel verscheen in AD op 11-6-13:
stereotype speelgoedIn vergelijking met de jaren 70 is er op het gebied van speelgoed heel wat veranderd. Niet alleen qua technische vernieuwingen, maar ook op het gebied van kleur. Want hoewel speelgoed vroeger in neutrale kleuren kwam, om zowel jongens en meisjes te bekoren, is dat vandaag niet meer het geval. De producenten kiezen voor roze: een stereotype kleur voor meisje. En dat is volgens campagnegroep Let Toys be Toys geen goede evolutie, omdat het de ontwikkeling van de kinderen beperkt.

 

 

 

stereotype speelgoedDe kleurenkwestie werd in Groot-Brittannië onder de aandacht gebracht door campagnegroep Let Toys Be Toys, die streeft naar neutraal gekleurd speelgoed. Zij vergeleken een catalogus met speelgoedwagens uit 1976 met een van vandaag. Opvallend: vroeger waren de buggy’s, huisjes en speelgoedkeukentjes wit, rood en blauw. Vandaag is bijna alles roze.

Ook qua soort speelgoed is er een duidelijk onderscheid. Het speelgoed van de meisjes is huishoudelijk, terwijl jongens aangemoedigd worden om te spelen met wetenschapsetjes, auto’s en actiehelden. En daar moet verandering in komen, vinden de leden van ‘Let Toys Be Toys’. Zij roepen retailers op om niet langer een onderscheid te maken tussen speelgoed voor jongens en voor meisjes.

 

 

stereotype speelgoedZo’n 6.000 Britten hebben ondertussen al de petitie van ‘Let Toys Be Toys’ ondertekend. ‘Speelgoed is er voor het plezier, om van te leren, om de verbeelding te laten werken en om creatief gestimuleerd te worden. Kinderen moeten dan ook kunnen spelen met de dingen waar ze zelf het meest in geïnteresseerd zijn’, aldus de campagnevoerders.

Stereotypevorming op vroege leeftijd kan funest zijn voor de ontwikkeling van de kinderen. ‘Terwijl jongens aangemoedigd worden om actief en avontuurlijk te zijn, legt speelgoed voor meisjes vaak de nadruk op het uiterlijk.’

Denk maar aan het voorbeeld van Disney, dat Merida uit ‘Brave’ sexyer maakte, met grotere ogen, een smallere taille en kroesvrij haar. Dat leidde tot heel wat protest van de ouders, maar een nieuwe trend is het niet. De vrouwelijke hoofdpersonages zien er steeds slanker uit, hebben langere benen en dragen meer make-up.

Maar ook jongens lijden onder de genderverdeling van speelgoed. Ook zij kunnen niet spelen met wat ze willen. ‘Er is een homofobe cultuur, waarbij jongens uitgelachen worden als ze naar de ‘roze zone’ overgaan en spelen met bijvoorbeeld poppen’, aldus de campagnevoerders.

via ‘Weg met het stereotype speelgoed’ – AD.nl.

Deel dit artikel:
Facebook Twitter Plusone Pinterest

One Thought on “‘Weg met het stereotype speelgoed’

  1. Pingback: Het loslaten van stereotypering van jongens en meisjes. – Daisy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Post Navigation